- Zasady naukowe i praktyczne tworzenia projektów - Design Thinking.
- Jak zaplanować projekt badawczy, który będzie integrował uczniów, nauczycieli, rodziców i społeczność lokalną?
- Pomysły projektów lekcji biologii oraz narzędzia/technologie do pracy z uczniem, aby stał się on zaangażowanym młodym człowiekiem w ochronę swojego miejsca życia.
Poznaj dobre praktyki zrealizowane przez uczniów i nauczycieli ze Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce. Jest to Szkoła Partnerska Wydziału Biologii UAM w Poznaniu, która otrzymała miano Szkoły eTwinning. Prowadzący w inspirujący sposób pokaże praktyczne działania prośrodowiskowe, które zrealizowane zostały w ramach międzynarodowych projektów zarówno podczas edukacji stacjonarnej, zdalnej jak i hybrydowej.
Wystąpienie prelegenta będzie dotyczyło zmian klimatu oraz ochrony bioróżnorodności.
- Jak motywować uczniów do brania udziału w projektach przyrodniczych.
- Przykłady dobrych praktyk projektowych oraz narzędzi możliwych do zastosowania w szkolnych działaniach, w tym w projektach eTwinning.
- Akcje prośrodowiskowe zrelizowane przez uczniów w ramach projektów: Aromatic garden, Local and global change Agents, The Blue Planet Day, The secret life of insects in our school garden.
- Współpraca szkoły i uczlelni wyższej na przykładzie BIOcookies.
Gdzie najlepiej uczyć się o bioróżnorodności? Oczywiście w terenie! A co najprościej obserwować? Najliczniejszy w gatunki typ zwierząt, czyli stawonogi!
Podczas wykładu dowiesz się jak wybrać miejsce zajęć terenowych, w jaki sprzęt się wyposażyć, jak zaplanować zajęcia i jakie gatunki możecie zaobserwować w zależności od tego, gdzie i kiedy się wybieracie (do lasu, na łąkę a może nad jezioro?).
- Jak wybrać najlepsze miejsce do zajęć terenowych w zależności od zaplanowanej tematyki – gdzie spotkamy najwięcej zapylaczy, a gdzie stawonogi saproksyliczne?
- Jak porównać ze sobą bogactwo biologiczne różnych środowisk i mikrośrodowisk z wykorzystaniem dużych jednostek systematycznych (gromad i rzędów)?
- Jaki sprzęt będzie niezbędny w trakcie naszych zajęć? – wykaz niezbędnego sprzętu i jego zadań „w terenie”?
- W jaki sposób właściwie interpretować dane zebrane podczas obserwacji terenowych.
- Wspólnie obalimy mity o niektórych stawonogach i powiemy, jak przedstawić przyrodę tak, aby wzbudzić zaangażowanie i pasję w uczniach, a często przezwyciężyć ich lęki.
- na czym polega metoda problem-based learning i jakie umiejętności rozwija u uczniów,
- jak zaprojektować angażującą i emocjonującą lekcje biologii opartą na zagadce kryminalnej,
- jakie materiały i informacje możemy użyć do zaprojektowania zajęć,
- jakie są wady i zalety stosowani tej metody,
- jak skutecznie angażować uczniów w przygotowanie i świadomy udziału w projekcie.
- Zasady pracy z uczniami opartej na metodzie problem-based learning – kiedy warto ją stosować, jakich kompetencji uczy oraz jakie są wady i zalety stosowania tej metody.
- Opis jak przygotować lekcję biologii opartą na zagadce kryminalnej wraz ze wskazówkami autora – jak dopasować elementy gry, dostosowując ją m.in do wieku uczniów czy poruszanego tematu.
- Informacje z jakich etapów składa się gra i wskazówki jak koordynować jej przebieg, zakończyć i podsumować jej efekty.
- Pomysły na wykorzystanie zdjęć, stron internetowych, materiałów drukowanych, filmów jako elementów gry.
- Wskazówki skąd czerpać inspiracje do tworzenia zajęć opartych na problem-based learning – na podstawie doświadczeń autora.
- Jakie są źródła wiedzy naukowej uczniów
- jak rozpoznać fake newsa w sieci
- jak możemy zweryfikować informacje naukowe w sieci
- jakie są wady i zalety stosowani tej metody
- jak skutecznie angażować uczniów w przygotowanie i świadomy udziału w projekcie
- cechy charakteryzujące wiarygodne informacje naukowe
- cechy charakteryzujące fake newsy w internecie
- omówienie głównych błędów poznawczych pojawiających się podczas analizowania informacji naukowych
- opis jak przygotować lekcję biologii opartą na weryfikacji źródeł naukowych
- informacje z jakich etapów składa się lekcja i wskazówki jak koordynować jej przebieg, zakończyć i podsumować jej efekty
- pomysły na wykorzystanie zdjęć, stron internetowych, materiałów drukowanych, filmów jako lekcji